Vem är världens bästa fotbollsspelare?

Ja, det är frågan.

Har inte skrivit här på årtionden känns det som. Tänkte börja om på en ny kula då jag har mer tid för tillfället och eftersom jag älskar att diskutera sport.

Frågan som lyder i rubriken är "Vem är världens bästa fotbollsspelare?"

En mycket svår fråga, där jag tänkte diskutera kring ämnet. Det släpptes för ett antal dagar sedan ut en lista på 23 namn som gör upp om titeln "världens bästa fotbollsspelare 2010". Dessa namn är inga mindre än:

Iker Casillas, Carles Puyol, Xabi Alonso, Cesc Fabregas, Andres Iniesta, Xavi Hernandez, David Villa, Wesley Sneijder, Arjen Robben, Philipp Lahm, Bastian Schweinsteiger, Mesut Özil, Thomas Müller, Miroslav Klose, Diego Forlan, Asamoah Gyan, Julio Cesar, Dani Alves, Douglas Maicon, Didier Drogba, Samuel Eto'o, Cristiano Ronaldo och Leo Messi.

Generellt en relativt bra lista, men jag tycker att det är oerhört dåligt att man bara tar ut dessa 23 namn utifrån vad de har presterat i VM. VM är störst, bäst och vackrast, men jag tycker att en sådan fin och stor turnering som Champions League borde vägas in bra mycket då det är trots allt det finaste man kan vinna på klubblagsnivå under en säsong.

De som jag är tveksamma till på listan är Lahm, Klose, Gyan & Alves. Lahm för att han inte var bättre bättre än någon annan i det tyska landslaget som ändå "bara" blev trea. Klose för att han suttit på bänken större delen av säsongen i Bayern München. Då hör man inte hemma på en lista bland de 23 bästa spelarna i världen under året. Gyan för att han, enligt mig, gjorde ett godkänt VM, inte så mycket mer. Utöver det spelade han i Rennes för att gå till Sunderland efter VM. Det säger väl det mesta om hur bra spelaren är tycker jag. Pinsamt att ta med Gyan då jag kunde nämnt 50 spelare, utan att tänka efter, som borde gå före honom på listan. Jag menar Giovani Dos Santos, Luis Suarez, Landon Donovan, Luis Fabiano, Alexis Sanchez är bara några som var klasser bättre än Gyan under VM. Ni kanske förstår min poäng? Till slut har vi Alves som fick agera reserv och spela istället för Elano när denne blev skadad under VM. I Barcelona vann han ligan, men gjorde nog sin sämsta säsong sedan han kom till Europa. Det ska inte räcka för att vara med på listan.

De som bör ersätta dessa fyra spelare anser jag ska vara Carlos Tevez, Gonzalo Higuain, Diego Milito & Wayne Rooney. Tre argentinare och en britt.

Tevez är känd för sitt arbete, slit, kämpaglöd och arbetsvilja, men till på köpet gjorde han över 20 mål förra säsongen i sitt Manchester City. Han tog City sånär till Champions League och visade vilken ledare och förebild han är på planen. Jag tycker inte alls att han gjorde ett dåligt VM, utan han slet och kämpade på som vanligt. Att laget "bara" gick till kvartsfinal är en sak, men Tevez hör fortfarande hemma på den här listan. Nummer två är Higuain som gjorde en fantastisk säsong i Real Madrid tillsammans med Cristiano Ronaldo. Pangade in över 25 mål i ligan och hade egentligen bara en överman då det gäller att vara kylig i avslutningsmomenten, men honom kommer jag till senare. Higuain gjorde även tre mål i VM för ett underprestande Argentina, vilket visar vilket notirisk målskytt det här är. Behöver troligtvis visa att han även kan göra mål i Champions League för att blanda sig i de absolut bästa, men det kommer, var så säkra. Den spelare som var något vassare i avsluten än Higuain var Diego Milito. Han vinner trippeln med Inter, där det är han som avgör allt. Cupen, Ligan & Champions League. Han blir utvald till bästa anfallare och spelare i Champions League, men kommer alltså inte med bland de 23 bästa spelarna under 2010. Är det bara jag som inte fattar hur FIFA tänker? Tycker oerhört synd om Milito som äntligen fått visa vilken utomordentligt duktig fotbollsspelare han är. Den sista platsen tycker jag att Wayne Rooney ändå borde ha fått. Han var osynlig under VM, har varit direkt dålig under säsongsinledningen med skador och skandaler, men oj vad han bar Manchester United på sina axlar förra säsongen. Truppen såg tunn ut, framför allt när man fick skador på hela backlinjen. Det fanns en som gjorde mål på allt och var det enda hotet och det var Rooney. Kvartsfinal i Champions League, andraplats i ligan och tvåa i skytteligan samtidigt som han som sagt bär laget på sina axlar större delen av säsongen. Då tycker jag trots allt att han ska få vara med på listan.

Enligt flera betsidor, forum och så kallade experter ter sig Wesley Sneijder vara favorit till att vinna denna åtråvärda utmärkelse. Är han verkligen en befogad favorit? Beror på vad man som sagt ska utgå efter. Personligen tycker jag att han är han en av fyra som kan vinna, sedan vet man ju aldrig hur dessa gubbar tycker och tänker. De övriga förutom Sneijder är Xavi, Forlan och Messi. Sneijder har haft en makalös säong då han vunnit trippeln med Inter, blivit tvåa i VM med Holland och utöver det bli delad skytteligavinnare under VM. Fantastiskt facit, men räcker det? Inte riktigt enligt mig, men troligtvis enligt gubbarna där man bara går efter vad man har för meriter under årets gång. Jag tycker att man ska bära in hur man har presterat under matcherna. Det är något som inte verkar förekomma. Hur ofta har till exempel Sneijder dominerat matcher under 2010? De är räknade på en hand. En spelare som Xavi dominerar och verkligen styr matcherna med sitt passningsspel. Det gör inte Sneijder, även om han har ett fulländat passningsspel han också, med båda fötterna dessutom. Sneijder är ofta topp 3-5 på plan, men sällan nummer 1. Xavi har spelare som Iniesta och Messi att slåss med medan Sneijder har till exempel Eto'o och Milito. Det är bara att jämföra dessa tre med varandra. Xavi, Iniesta och Messi är spelare som sticker ut från mängden, det hävdar jag att Sneijder, Eto'o och Milito inte gör, i alla fall inte i samma grad.

Ska vi bara gå efter VM, som listan verkar grunda sig på, så är det väl självklart att Diego Forlan ska få guldbollen? Han fick ju pris som VM:s bästa fotbollsspelare, eller vad är det som gör att Sneijder ska få guldbollen? Ska vi helt plötsligt kolla på vad man har presterat i Champions League och i ligan? Nej, jag tycker det är alltför mycket Kalle Anka över det hela. Hade varit mycket lättare om jag hade fått tagit ut de där 23 spelare och fått bestämma vem som hade vunnit, eller hade det verkligen varit så enkelt? Njae, det är tveksamt.

Ska bli intressant att se hur högt upp min favorit, Mesut Özil, kan komma på listan. Han har framtiden framför sig i en av världens absolut största klubbar. Inte nog med det så spelar han för Tyskland som ständigt är uppe och krigar om medaljerna i EM- och VM-slutspelen. Vad sägs om att Özil tar hem guldbollen 2012?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Messi vinner lätt!

2010-10-30 @ 07:59:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0