Sverige relativt enkelt vidare till semi?

Sverige har enligt mig fått en mycket bra kvartsfinalmotståndare. Vi slipper de två stora (Ryssland & Kanada) och sparar vårat kära grannland (Finland) eventuellt till senare i turneringen.
Det ska sägas att vi inte alls har ett speciellt bra lag på pappret. Ingen riktig stjärna som lyser, även om Kristian Huselius är bländande med klubban emellanåt.
Vi har ingent tydlig stjärna, vilket leder till att vi måste spela som ett lag, inte lita oss till några storstjärnors individuella konstnummer utan helt och hållet kämpa ner motståndarna. Vara taktiska och hugga direkt när lägen uppstår.
Jag vill att vi ska spela lite som tjeckerna oftast gör. Att utnyttja motståndarnas misstag Spela tajt och kompakt i defensiv zon för att sen slå om.
Sveriges försvarsspel har däremot varit väldigt darrigt. Att släppa in tre mål mot ett lag som Franrike ska vi inte göra, även om vi är klara för kvartsfinal.

Annars tycker jag att det är roligt att fler lag kan börja göra mål mot "de stora". Frankrike, Lettland, Vitryssland och Schweiz börjar är inga riktiga blåbärsnationer längre. Norge & Danmark är på väg framåt, vilket är väldigt roligt. Jag har aldrig riktigt förstått mig på hur Norge kan ha varit så dåliga i ishockey.



Gefle slog Örebro med 2-0 idag. Mycket starkt gjort och de visar att det inte bara är att åka till Gävle och hämta hem 3 poäng inte.

Djurgården tog en efterlängtad seger mot bergochdalbana-laget GAIS. Denna seger var mycket välbehövlig för DIF. Tror tyvärr att de kämpa för att hålla sig kvar. För vad vore härligare än att slå DIF i ett stekhett derby? Inte mycket va?

Självklart avgjorde "Kung Henke" i 89e minuten mot Malmö. Helsingborg ser ut att gå mot en lovande säsong. Hur mycket strul den klubben än haft, har de en bred och slagkraftig trupp. Speciellt med alla lovande ungdomar som fyller på bakifrån. Men visst, Henke betyder en hel del för Helsingborg.

Elfsborg slog Göteborg med 2-0 och ser oerhört stabila ut. Elfsborg faller sällan ihop och det ska mycket till om de inte ska finnas med i toppen på slutet av säsongen.


Tittar för övrigt lite halvt på USA mot Schweiz för tillfället. Väldigt läskig skada på en Schweiz-spelare i den första perioden. Får hoppas att det inte var så illa som det såg ut

Tack för mig

/Sportfantasten.


Kommentarer
Postat av: Joakim Engström

ja det stämmer bra. Jag tror att även om Sverige säger att de ska satsa på Tour de Ski så tror jag att det egentligen inte blir så. Allt fokus kommer att ligga på OS och världscupen kommer ses som förberedelser för OS. Jag tror att väl där kommer Charlotte och Emil åka bra. Dessutom tror jag björn lind tar revansch, taggar till och tar en medalj. Sverige tar medalj i stafetten både dam och herr!

2009-05-05 @ 08:36:48
URL: http://www.joakimengstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0